Μενού
Αρχική / Άρθρα / Ταξίδια / Ταξιδεύοντας στο Πορτ Σάϊντ

Ταξιδεύοντας στο Πορτ Σάϊντ





Η πόλη ιδρύθηκε όταν άρχισαν οι ανασκαφές για το κανάλι του Σουέζ και κτίσθηκε στα βόρειά του. Το 1854 ο Γάλλος μηχανικός Ferdinand De – Lesseps ανέλαβε την κατασκευή του καναλιού, που χωρίζει την Αφρική από την Ασία και το Σινά από την υπόλοιπη Αίγυπτο. Πάνω από δύο εκατομμύρια τετρακόσιες χιλιάδες εργάτες δούλεψαν και πάνω από εκατόν είκοσι πέντε χιλιάδες άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στο μεγαλόπνοο αυτό έργο. Προσπάθειες για τη διάνοιξη της διώρυγας έγιναν ήδη από τη φαραωνική εποχή.


Η διώρυγα (από το Σουέζ μέχρι το Πορτ Σάϊντ) έχει μήκος 162 χιλιόμετρα, το φάρδος φθάνει μέχρι τα 300 μέτρα και βάθος 20 μέτρα. Καθημερινά μπορούν να περάσουν 80 σκάφη με δύο συνοδείες από νότο προς βορρά και μία συνοδεία από βορρά προς νότο. Η πλοήγηση είναι υποχρεωτική για όλα τα σκάφη, ακόμα και για τα μικρά γιότ. Υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο διέρχονται 20.000 σκάφη. Τα περισσότερα από αυτά μεταφέρουν κυρίως πετρέλαιο από τον Περσικό κόλπο προς τη δυτική Ευρώπη. Τα πλοία που κατευθύνονται νότια μεταφέρουν φορτίο με κατασκευασμένα προϊόντα και σιτάρι από την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική που προορίζονται για την Άπω Ανατολή και τη νότια Ασία. Πάντως είναι μία αξέχαστη εμπειρία, καθώς το λεωφορείο καταβροχθίζει τα χιλιόμετρα, να βλέπεις δίπλα σου τα πλοία που διασχίζουν το κανάλι και στα λίγα μέτρα να συνεχίζει πάλι η ξηρά.


Η είσοδος στο Πορτ Σάϊντ και δεξιά το μεγαλόπρεπο Πορτ Φαϊσάλ.


Η διώρυγα έχει μεγάλη στρατηγική σημασία για το διεθνές εμπόριο. Μεταφέρει 14% από το συνολικό διαθαλάσσιο φορτίο παγκοσμίως, 26% από τις εξαγωγές πετρελαίου και 41% από το σύνολο των αγαθών προς τα λιμάνια του Αραβικού (η Περσικού) κόλπου. Χάρη στο κανάλι του Σουέζ μικραίνει η διαθαλάσσια απόσταση ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση. Η απόσταση από τη Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας προς την Κοστάντζα της Ρουμανίας είναι 1.704 μίλια και με ταχύτητα 13 κόμβων το πλοίο φθάνει σε 5,5 ημέρες στον προορισμό του. Εάν το πλοίο ταξιδέψει γύρω από τον Αφρική (από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας) η απόσταση είναι επτά φορές μεγαλύτερη και χρειάζονται σχεδόν 37,6 ημέρες. Επίσης η συντόμευση του ταξιδιού Λονδίνο – Βομβάη φτάνει και ξεπερνά το 40% με τη χρήση της διώρυγας.


Η εθνικοποίησή της από το Νάσερ το 1956 οδήγησε σε επέμβαση Γάλλων, Άγγλων και Ισραηλινών, η οποία κατέληξε σε φιάσκο. Κατά τη διάρκεια της κρίσης η διώρυγα έκλεισε. Το λιμάνι του Πόρτ Σάϊντ βομβαρδίστηκε τρεις φορές το 1956, το 1967 και το 1973 στην κρίση με το Ισραήλ. Το 1979, μετά τη συμφωνία ειρήνης που υπογράφτηκε ανάμεσα στην Αίγυπτο και το Ισραήλ, η πόλη επανοικοδομήθηκε από την αρχή, πάνω σε ένα ισθμό που συνδέει τη λίμνη Μανζάλα με την ηπειρωτική χώρα. Γρήγορα ανέκαμψε και βοηθούμενο από το καθεστώς των αφορολόγητων ειδών εξελίχθηκε σε τέταρτη μεγάλη πόλη της Αιγύπτου και δεύτερο σημαντικότερο λιμάνι της- μετά την Αλεξάνδρεια. Τα καινούργια κτίρια έχουν ευρωπαϊκό στυλ του 19ου αιώνα με ψηλές βεράντες και ξύλινα μπαλκόνια.


Το Εθνικό Μουσείο, το τελωνείο και τα καινούργια σπίτια.


Στο τελωνείο μας υποδέχονται οι πρώτες γιγαντοαφίσες του Χόσνι Μπουμπάρακ, του πιο αγαπημένου Αιγυπτίου προέδρου που διανύει την τέταρτη θητεία του για μια καινούργια εξαετία. Οι αστυνομικοί και οι τελωνειακοί μας υποδέχονται ευγενικά. Είναι ντυμένοι με κάτασπρα ρούχα, σιρίτια και γαλόνια. Θυμίζουν, περίπου, τους δικούς μας λιμενικούς. Σε χρόνο ρεκόρ έχει τελειώσει η διαδικασία του τυπικού ελέγχου πριν περάσουμε στην χώρα.


Πορτ Σάϊντ. Εικόνες των αρχών του περασμένου αιώνα που μαρτυρούν το πλούσιο παρελθόν.


Η πόλη με αποικιακή αρχιτεκτονική, κήπους και μουσεία (Εθνικό, Πολεμικό, Μοντέρνας Τέχνης) αναπτύχθηκε με γοργούς ρυθμούς. Διαθέτει βιομηχανίες χημικών ουσιών, επεξεργασμένων τροφίμων και τσιγάρων και είναι πολύ ανεπτυγμένη η αλιεία. Επίσης τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί και σε τόπο διακοπών για πολλούς Αιγύπτιους. Το λιμάνι είναι σημαντικό για τις εξαγωγές των αιγυπτιακών προϊόντων, όπως το βαμβάκι και το ρύζι, αλλά και ένας σπουδαίος σταθμός καυσίμων που τροφοδοτεί όσα σκάφη περνούν μέσω της διώρυγας.


Η είσοδος της διώρυγας του Σουέζ . Δεξιά: Αν δεις καράβι στην ξηρά βρίσκεσαι κοντά στο κανάλι.


Τα ξενοδοχεία βρίσκονται γύρω από την περιοχή των καναλιών και οι τιμές τους ποικίλουν. Τα εστιατόρια με τις αιγυπτιακές γεύσεις βρίσκονται κοντά στο λιμάνι. Για τη νυχτερινή σας διασκέδαση επισκεφθείτε το κλαμπ «Ατλαντίς». Για όποια βοήθεια χρειασθείτε το τηλέφωνο του τοπικού γραφείου Τουρισμού είναι 066 235289. Όταν φεύγετε να έχετε υπ όψη σας ότι το λιμάνι στο Πόρτ Σάϊντ διαθέτει καταστήματα με πολλά αφορολόγητα είδη.


Τα μέτρα ασφαλείας, πηγαίνοντας στο Κάϊρο, που τα συναντήσαμε πολλές φορές μπροστά μας, είναι οφθαλμοφανή. Τα δεκατρία πούλμαν που μας παρέλαβαν στο λιμάνι ακολουθούνται από κλούβες με πάνοπλους αστυνομικούς και σε όλες τις διασταυρώσεις η κυκλοφορία διακόπτεται για να περάσουν πρώτα τα τουριστικά λεωφορεία. Τα αστυνομικά αυτοκίνητα μας ακολουθούν μέχρι την αιγυπτιακή πρωτεύουσα. Όσες μέρες κάνουμε διακοπές ένας ένοπλος αστυνομικός υπάρχει στη διάθεση του κάθε γκρουπ, 24 ώρες το 24ωρο!


Μια εβδομάδα μετά την επιστροφή μας από την Αίγυπτο, έγινε η τρομοκρατική επίθεση με αθώα θύματα, ανθρώπους σαν κι εμάς. Επειδή ίσως πολλοί δεν ξέρουν την περιοχή πρέπει να διευκρινιστεί ότι η βομβιστική επίθεση έγινε στη Χερσόνησο του Σινά. Πιο συγκεκριμένα στην Τάμπα, ένα θέρετρο που βρίσκεται στην Ερυθρά Θάλασσα, δίπλα ακριβώς στο Ισραήλ, τελευταία μέρα της εβραϊκής γιορτής Σουκότ (Σκηνοπηγία). Ύστερα από όσα έχω δει και βιώσει στη «χώρα του Νείλου» κρίνω τα μέτρα ασφαλείας (που λαμβάνονται μετά από το 1997) επαρκή. Χωρίς να παραγνωρίζω κάποιους κινδύνους (αλήθεια, στις μέρες μας ποια περιοχή θεωρείται 100% ασφαλής;) θεωρώ την Αίγυπτο ασφαλέστερη από τη Ν. Υόρκη.Ευχαρίστως θα ταξίδευα και πάλι στο Κάϊρο, την Αλεξάνδρεια και στο Νείλο, διατηρώντας τις ίδιες επιφυλάξεις που έχουν οι ταξιδιώτες για όλους τους προορισμούς μετά την Αλ Κάϊντα εποχή.


Πρώτος μας σταθμός μετά το Πόρτ Σάϊντ ήταν το Κάιρο. Έχει φθάσει αισίως τα 18 εκατομμύρια ψυχές, δηλαδή σαν να περιέχει στα σπλάχνα του διπλάσιο τον ελληνικό πληθυσμό. Μαζί με τις άλλες δύο νομαρχίες που συνορεύει, συνολικά καταμετρά 30 εκατομμύρια ανθρώπους. Αν στην Ελλάδα το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το δημογραφικό, στην Αίγυπτο είναι ο υπερπληθυσμός και οι γεννήσεις. Κάθε 29 λεπτά γεννιέται ένα παιδί, μας λέει ο ξεναγός Μαίρη Κόντη (που κατάγεται από τη Σύμη), θέλοντας εκ προοιμίου να μας δώσει την διάσταση μιας χώρας 61 εκατομμυρίων, που κάθε εννιά μήνες αυξάνεται κατά ένα εκατομμύριο ανθρώπους, ζώντας περιφερειακά του Δέλτα του Νείλου.


Η μέση θερμοκρασία ημέρας είναι 33 βαθμοί που σημαίνει καύσωνας, ενώ την ίδια στιγμή στην Ελλάδα η ΕΜΥ προαναγγέλει και προειδοποιεί για επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα. Θέρμανση, κρύο, χιόνι, αλλά και καταρρακτώδεις βροχές, ή χαλάζι είναι έννοιες τελείως άγνωστες για τον μέσο Αιγύπτιο που δεν έχει δει ποτέ αυτά τα φαινόμενα.


Αφήστε μια απάντηση