Μενού
Αρχική / Ενθετα - Αφιερώματα / Αsxeto-σχολή / Τι θα πρέπει να κάνετε (ή να μην κάνετε) για να μη σας στέλνουν spam

Τι θα πρέπει να κάνετε (ή να μην κάνετε) για να μη σας στέλνουν spam

Τι θα πρέπει να κάνετε (ή να μην κάνετε…) για να μη σας στέλνουν spam

1) Μην απαντάτε στους αποστολείς των διαφημιστικών e-mail (για να διαμαρτυρηθείτε κ.ά.). H συμβουλή αυτή ισχύει στα e-mail που έρχονται από χώρες του εξωτερικού. Στην καλύτερη περίπτωση, το μόνο που θα καταφέρετε είναι το μήνυμά σας να σας επιστραφεί, όταν η διεύθυνση του spammer είναι ανύπαρκτη (mail spoof). Στη χειρότερη (αλλά και την περισσότερο συνηθισμένη), ο spammer θα επιβεβαιώσει ότι το e-mail σας είναι ενεργό, κι έτσι θ’ αρχίσει να σας στέλνει κι άλλες ποσότητες spam. Αν πρόκειται για ελληνική επιχείρηση, μπορείτε να τους ζητήσετε να μη σας ξαναενοχλήσουν. Αν δεν σας λάβουν υπόψη τους, τότε ενεργήστε σύμφωνα με τις οδηγίες που σας δίνω σε άλλες παραγράφους.

2) Βάσει της παραπάνω παρατήρησης, αντιλαμβάνεσθε τις συνέπειες από τους μηχανισμούς αυτόματης απάντησης (auto-responders). Για τη ρύθμιση, δηλαδή, που έχετε κάνει στο ηλεκτρονικό σας ταχυδρομείο ώστε να επιβεβαιώνει στους αποστολείς των μηνυμάτων που λαμβάνετε, ότι το e-mail τους έχει παραληφθεί. Παρότι πρόκειται για μια ιδιαίτερα χρηστική λειτουργία, καθίσταται προβληματική στην περίπτωση που εξετάζουμε (ο spammer μαθαίνει αμέσως ότι έχει στη διάθεσή του μια ενεργή διεύθυνση).

3) Ποτέ μην κάνετε κλικ στις εντολές “Remove” των μηνυμάτων τους. Τις περισσότερες φορές πρόκειται για μπλόφα, ενώ το μόνο που μπορεί να επιθυμούν είναι να επιβεβαιώσουν ότι το e-mail σας είναι ενεργό. Σημειώστε, επίσης, ότι ακόμα κι αν οι συγκεκριμένοι σταματήσουν να σας βομβαρδίζουν με τα μηνύματά τους (σεβόμενοι, υποτίθεται, την επιθυμία σας για διαγραφή από τις λίστες τους), θα πουλήσουν τη διεύθυνσή σας (μαζί με χιλιάδες άλλες) σε πολλούς πρόθυμους αγοραστές ή/και θα συνεχίσουν να σας στέλνουν spam με άλλη επωνυμία και από διαφορετική διαδικτυακή διεύθυνση… Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διαχωρίσουμε, για άλλη μια φορά, τις ελληνικές επιχειρήσεις, καθώς και τις αξιόπιστες διεθνείς εταιρίες. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία σέβονται την επιθυμία σας να μη λαμβάνετε πλέον τα διαφημιστικά τους μηνύματα, αλλά, σας παρακαλώ, να μην ξεχνάτε ότι, όπως στη ζωή γενικά, έτσι και στο διαδίκτυο (και ίσως εκεί ακόμα περισσότερο) τα πάντα είναι σχετικά…

4) Αποφύγετε την εγγραφή σας στη μια mailing list πίσω από την άλλη και φυσικά ποτέ να μην χρησιμοποιείτε (όπως ξαναείπαμε) το προσωπικό σας e-mail. Δεν γνωρίζετε αν τα στοιχεία σας πωληθούν σε τρίτους, ενώ αν συμπεριληφθούν σε κάποια λίστα e-mail διευθύνσεων στο Ίντερνετ, τότε το έργο των spammer διευκολύνεται αφάνταστα. Οι spammer χρησιμοποιούν ειδικά προγράμματα που σκανάρουν τον παγκόσμιο ιστό αναζητώντας ηλεκτρονικές διευθύνσεις. Κάποια ισχυρά προγράμματα (προγράμματα “harvesters” ή “spambots” ή “e-mail phantoms”) μπορούν μέσα σε λίγη ώρα να κατεβάσουν εκατοντάδες χιλιάδες διευθύνσεις από το διαδίκτυο, μεταξύ των οποίων μπορεί να είναι και η δική σας. Από τη στιγμή που ένα spambot βρει τη διεύθυνση του e-mail σας, η διαδικτυακή σας ζωή θ’ αποκτήσει άλλο σασπένς…

5) Στους περισσότερους αρέσει να βλέπουν ένα e-mail που έχει δημιουργηθεί με υψηλά αισθητικά κριτήρια. Πανέμορφα γραφικά, animations κ.ά. τραβούν την προσοχή μας και καμιά φορά… αδειάζουν την τσέπη μας μ’ έναν ιδιαίτερα καλλιτεχνικό τρόπο. Τα e-mail που έχουν σχηματιστεί με τη χρήση HTML κώδικα, έχουν πολύ μεγαλύτερα ποσοστά ανταπόκρισης απ’ ότι τα e-mail με απλό κείμενο, όπως γνωρίζουμε όμως κάθε “ωραίο” σ’ αυτή τη ζωή έχει το κόστος του… Πέρα από τις μεγαλύτερες δυνατότητες πειθούς που διαθέτουν τα μηνύματα που έχουν μορφοποιηθεί με τη χρήση HTML κώδικα, παρέχουν και τη δυνατότητα παρακολούθησης των προτιμήσεών μας (οι αποστολείς του μηνύματος θα πληροφορηθούν για κάθε κλικ που θα κάνουμε στο e-mail τους). Αν πρόκειται για μια εταιρία που ασκεί με σοβαρότητα το επιχειρησιακό της e-mail marketing, κάτι τέτοιο δεν είναι απαραίτητα κακό, από τη στιγμή που τα στοιχεία τα οποία συλλέγονται δεν είναι προσωποπαγή, αλλά εντάσσονται ανώνυμα στα συνολικά αποτελέσματα μιας επιχειρησιακής διερεύνησης για βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών τους.

Είναι όμως ευνόητο ότι τους, ούτως ή άλλως παράνομους, spammer το τελευταίο πράγμα που μπορεί να τους απασχολεί είναι να σεβαστούν τη διαχείριση και την προστασία των προσωπικών σας δεδομένων. Αν λοιπόν θέλετε να απενεργοποιήσετε τη δυνατότητα που έχουν να ελέγχουν τις κινήσεις σας όταν ανοίγετε τα spam mail τους (παρότι το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να μην τα ανοίγετε ποτέ), θα πρέπει να απενεργοποιήσετε αυτή τη δυνατότητα από το Outlook Express ή οποιοδήποτε άλλο E-mail Client χρησιμοποιείτε. Επικοινωνήστε με τον ISP σας για να σας ενημερώσουν γι’ αυτή τη δυνατότητα. Σημειώστε όμως ότι, παράλληλα, δεν θα μπορείτε να βλέπετε κάποιες εικόνες και σε φιλικά e-mail ή όπου αλλού θα θέλατε αυτό να συμβαίνει (η λύση είναι απλή: εκ νέου αλλαγή των ρυθμίσεων…).

6) Όταν συμμετέχετε σε ηλεκτρονικές ομάδες συζητήσεων (newsgroup) και σε ηλεκτρονικές λίστες ανακοινώσεων (mailing list) ή υπογράφετε σε βιβλία επισκεπτών (guestbook), γνωστοποιώντας το e-mail σας, θα πρέπει να είστε έτοιμοι και για τις συνέπειες (σ.σ.: χρησιμοποιώ τη λέξη “συνέπειες” γιατί, μαζί με το spam, μπορεί να λάβετε -ιδίως αν είστε γυναίκα- και τις… απελπισμένες ή ψυχωτικές προτάσεις όλων των “ερωτύλων” και προβληματικών που νομίζουν ότι βρίσκουν ένα καλό καταφύγιο στο διαδίκτυο). Όσο πιο δημοφιλής είναι ένας ιστοχώρος, τόσο περισσότερες ποσότητες spam ενδέχεται να λάβετε. Αν όμως κάνετε χρήση κάποιου webmail (κάναμε σχετική αναφορά στο γενικό κανόνα) οι όποιες συνέπειες μπορούν εύκολα να αντιμετωπιστούν.

7) Μην προωθείτε ένα e-mail σε λίστες παραληπτών. Αν έφτασε στο e-mail σας ένα μήνυμα με κάποιο καλό ανέκδοτο και θέλετε να κάνετε γνωστούς και φίλους να γελάσουν, αποφύγετε τη δημιουργία μια λίστας παραληπτών, χρησιμοποιώντας το CC για την αποστολή του μηνύματός σας. Οι παραλήπτες σας ενδεχομένως να χρησιμοποιήσουν την ίδια τακτική κι έτσι δημιουργούνται τεράστιες λίστες με υποψήφια θύματα… Αρκετές φορές, “χέρι με χέρι” οι spammer γίνονται πραγματικά ευτυχείς, ενώ οι φίλοι σας μπορεί να γελάσουν στην αρχή αλλά θα κλάψουν λίγο αργότερα (ο spammer γελάει πάντα τελευταίος…). Επίσης, αποφύγετε την ίδια τακτική, δηλαδή τη δημιουργία λίστας παραληπτών (CC) κάποιου μηνύματός σας, σε μηνύματα που περιέχουν προειδοποιήσεις για ιούς και εκκλήσεις βοήθειας (αυτές οι τελευταίες, κατά 99,99% είναι απάτες ή στην καλύτερη περίπτωση- μπλόφες). Τέλος θεωρώ ότι είναι αρκετά προσβλητικό για εσάς να αποδέχεστε την εξαιρετικά ανόητη “λογική” των chain letters, τα οποία υποστηρίζουν ότι αν στείλετε ένα μήνυμα 50 φορές θα σας συμβεί κάτι καλό, με 100 φορές θα σας συμβεί κάτι πολύ καλύτερο, αλλά αν δεν ακολουθήσετε τις οδηγίες τους μαύρο φίδι που σας έφαγε. Ανόητοι μπορεί να υπάρχουν παντού, αλλά εμείς είμαστε έξυπνοι. Τελεία και παύλα…

8) Να προσέχετε ποιες ιστοσελίδες επιλέγετε για να στείλετε τις κάρτες σας. Αρκετά από τα site που παρέχουν δωρεάν υπηρεσίες αποστολής e-cards, πωλούν τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις που συλλέγουν μέσω αυτής της… ευχετήριας διαδικασίας. “Χρόνια Πολλά”, λοιπόν ή ό,τι άλλο μήνυμα θέλετε να μεταφέρετε σε αγαπημένα ή μη πρόσωπα, αλλά και πολύ spam που θα καταφθάσει αργά ή γρήγορα σε όλους τους παραλήπτες αυτής της επικοινωνιακής σας e-προσέγγισης, χωρίς φυσικά να εξαιρείστε και εσείς, ο αποστολέας.

9) Πολλοί χρήστες του διαδικτύου γίνονται μέλη σε κοινότητες μεγάλων portal, για να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητες που παρέχουν οι συγκεκριμένοι ιστοχώροι. Δεν μπορώ να σας συμβουλεύσω να τους αποφύγετε (άλλωστε κι εγώ είμαι μέλος σε αρκετούς από αυτούς), διότι αποτελούν ό,τι πιο αξιόλογο υπάρχει στο ελληνικό διαδίκτυο, σε επίπεδο ενημέρωσης, επικοινωνίας, αναζήτησης και ψυχαγωγίας. Η πλειοψηφία αυτών των portal σάς παρέχει δωρεάν τον προσωπικό σας webmail λογαριασμό. Γίνεστε λοιπόν μέλη και δημιουργείτε το προσωπικό σας προφίλ (προαιρετικά). Χιλιάδες προφίλ είναι ήδη διαθέσιμα. Στην περίπτωση αυτή, όμως, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι μπορεί να αποτελέσουμε έναν πολύ εύκολο στόχο σε επίδοξους spammer, ακόμα κι αν αυτοί είναι ακόμα… αρχάριοι στο αντικείμενο

Για παράδειγμα, αν γίνετε μέλος και αποκτήσετε προφίλ σε ένα από τα καλύτερα ελληνικά portal, το όνομα χρήστη (user name) που επιλέξατε θα το εντάξουν σε μια μεγάλη λίστα με όλους τους χρήστες του. Το e-mail σας σε αυτούς τους ιστοχώρους αποτελείται πάντα από το user name σας και την ονομασία του website. Έχοντας λοιπόν κάποιος spammer μια τεράστια λίστα με user name μπορεί να κατασκευάσει τη δική του πλήρη λίστα με e-mail. Επίσης, σε αρκετά website, από τη στιγμή που θα μπείτε ως μέλος σ’ αυτά, υπάρχει ένας πίνακας με τα μέλη που βρίσκονται online. ʼλλη μια αρκετά καλή πηγή για τους -αρχάριους…- spammer, που μπορούν να αντλήσουν τις e-mail διευθύνσεις τους και με αυτό τον πολύ απλό τρόπο.

10) Αρκετοί από εσάς έχετε τις προσωπικές σας ιστοσελίδες, στις οποίες τοποθετήσατε κάποιο e-mail επικοινωνίας. Αυτό θεωρητικά σημαίνει ότι είστε απροστάτευτοι απέναντι στα αυτοματοποιημένα προγράμματα που σκανάρουν τον παγκόσμιο ιστό συλλέγοντας, γενικώς και αδιακρίτως, διευθύνσεις e-mail. Τα προγράμματα αυτά προσκαλούνται από… το παπάκι μας, δηλαδή το στοιχείο “@” που υπάρχει στο e-mail μας. Αν απουσιάσει αυτός ο χαρακτήρας, οι “ανιχνευτές” του διαδικτύου προσπερνάνε αδιάφοροι… Βάσει αυτής λοιπόν της πραγματικότητας είναι αρκετοί εκείνοι (μεταξύ των οποίων και μεγάλες antispam οργανώσεις, καταναλωτικοί σύλλογοι και κρατικές υπηρεσίες ανά τον κόσμο) που συνιστούν την αφαίρεση του στοιχείου “@” από τις διευθύνσεις μας και την αντικατάστασή του με κάτι παρεμφερές, όπως π.χ. τη λέξη “at” ή “papaki” ή κάτι ανάλογο. Π.χ. dimitrisatyahoo.com. Ασφαλώς, σε εμφανές σημείο της ιστοσελίδας θα πρέπει να ειδοποιούμε όσους θέλουν να επικοινωνήσουν μαζί μας να αντικαταστήσουν το “at” ή ό,τι άλλο έχουμε επιλέξει, με το λειτουργικό παπάκι (@)…

Υπάρχει και μια άλλη παραπλήσια τακτική σύμφωνα με την οποία θα αποφύγουμε τις “αράχνες” του παγκόσμιου ιστού αν παραποιήσουμε τη διεύθυνση του e-mail μας με την προσθήκη κάποιας “no spam” αναφοράς, π.χ. dimitris_nospam@yahoo.com ή dimitris@NOSPAMyahoo.com ή και dimitris@yah[delete_this]oo.com κ.ά. Παρότι όλ’ αυτά είναι αποτελεσματικά και για πολλούς από εσάς είναι πολύ απλά στην εφαρμογή τους, κάποιους άλλους θα τους οδηγήσει σ’ ένα… άνευ προηγουμένου μπέρδεμα. Δυστυχώς, είναι αρκετοί αυτοί που “δεν τα πάνε καλά” με το διαδίκτυο και θα βρεθούν σε αδιέξοδο προσπαθώντας να επικοινωνήσουν μαζί σας. Παράλληλα, όλες οι νέες “αράχνες” (ανιχνευτές e-mail διευθύνσεων) κατασκευάζονται πλέον με την πρόβλεψη να αντιμετωπίζουν τέτοιες αμυντικές τακτικές. Κατά την προσωπική μου άποψη, δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος να παραποιήσετε τη διεύθυνση του e-mail σας από τις προσωπικές σας ιστοσελίδες. Οι χειριστές του λογισμικού ανίχνευσης e-mail διευθύνσεων “στέλνουν” το πρόγραμμα σε περιοχές όπου υπάρχουν λίστες με e-mail και όχι σε μεμονωμένα site, κάτι που είναι πολύ πιο χρονοβόρο και με σαφώς μικρότερη απόδοση. Χρησιμοποιείστε λοιπόν αυτές τις τεχνικές μόνο στις περιπτώσεις που έχετε εσείς τον έλεγχο της τοποθέτησης του e-mail σας σε πίνακες-λίστες με e-mail διευθύνσεις.

11) Από τη στιγμή που το e-mail σας μπει στις λίστες των spammer, αποτελείτε… περιουσιακό τους στοιχείο (για προσωπική τους χρήση ή για μεταπώληση), οπότε τα πράγματα γίνονται δύσκολα για σας. Όμως, στον όμορφο κόσμο που ζούμε υπάρχουν κάποιοι που θα προσφερθούν να σας βοηθήσουν. Πρόκειται για ιστοσελίδες ή εταιρείες οι οποίες αναλαμβάνουν να σας βγάλουν από τις λίστες των spammer. Παρότι κάποιες -ελάχιστες- φορές αυτό ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, τις περισσότερες πρόκειται για άλλη μια παγίδα. Με δυο λόγια, ενώ εσείς δίνετε το e-mail σας με την ελπίδα να γίνουν όλες οι δέουσες ενέργειες ώστε να σας αφαιρέσουν από τις λίστες των spammer, κάποιος spammer (ο ιδιοκτήτης της antispam προσφοράς…) καταχωρεί τη διεύθυνσή σας στη δική του προσωπική λίστα και έπεται συνέχεια.

12) Μην αγοράζετε από τους spammer. Σας ενοχλεί, σε αφάνταστο βαθμό, το spam, μισείτε τους spammer και θα κάνατε ό,τι περνάει από το χέρι σας για να τελειώσετε μια και καλή κάθε σχέση μαζί τους. Μέχρι τώρα, τουλάχιστον, που διαβάζετε αυτό το άρθρο, ίσως να μη γνωρίζατε πώς να τους αντιμετωπίσετε κι έτσι οι ποσότητες spam που έφθαναν στο mailbox σας αύξανε μέρα με τη μέρα. Κάποια στιγμή, όμως, ένα προϊόν που προωθούσε κάποιος spammer τράβηξε την προσοχή σας. Θεωρήσατε ότι εδώ θα έπρεπε να κάνετε μια μικρή εξαίρεση κι έτσι το αγοράσατε με ομολογουμένως αρκετό ενθουσιασμό. Κάνατε όμως ένα λάθος, τόσο απέναντι στον εαυτό σας, όσο και απέναντι σε ολόκληρη την κοινωνία των χρηστών του διαδικτύου(!). Το τελευταίο μπορεί να φαίνεται υπερβολικό, είναι όμως η αλήθεια.

Όταν οι spammer απολογούνται για τα πεπραγμένα τους, έχουν ως μόνιμη και μόνη…- δικαιολογία ότι ακολουθούν αυτή την πρακτική γιατί γίνεται αποδεκτή! Αποδεκτή από κάποιους που κάνουν από αυτούς τις διαδικτυακές αγορές τους. Αποδεκτή από μια ελάχιστη μειοψηφία, που όμως γι’ αυτούς μεταφράζεται σε πολύ καλά κέρδη (έχει υπολογιστεί ότι ένας “μέσος spammer”, που ασκεί συστηματικά το… έργο του, κερδίζει 30 με 40 χιλιάδες δολάρια το μήνα…). Στέλνοντας εκατομμύρια spam mail κάθε μέρα, αν έστω κι ένα πολύ μικρό ποσοστό ανταποκριθεί, τότε η αποστολή τους δικαιολογείται και το μόνο πλέον που τους ενδιαφέρει είναι η συνέχισή της με ακόμα καλύτερες μεθόδους… Αν εσείς είστε ανάμεσα σε αυτούς που αγόρασαν προϊόντα από τους spammer, συντελέσατε στο να ενισχύσετε το αμετανόητο των πράξεών τους και δώσατε μια πολύ καλή αφορμή σε κάποιους να δηλώσουν έναρξη επαγγέλματος (ως νέοι spammer, με καλές προοπτικές…).

Αν λοιπόν θέλετε να αγοράσετε κάποιο προϊόν που είδατε στο e-mail ενός spammer, μπορείτε πολύ απλά (και σίγουρα με πιο ασφαλή τρόπο) να το αγοράσετε από κάποια άλλη, αναγνωρισμένη διαδικτυακή περιοχή ή μέσω μιας γνωστής εταιρίας. Και κάτι ακόμα. Από τη στιγμή που αγοράσατε κάτι από έναν spammer, δεν θα πρέπει να σας εντυπωσιάσει η… εντυπωσιακή αύξηση των ποσοτήτων spam που φθάνει στο inbox σας. Από τη στιγμή που φθάσατε στο “τελικό στάδιο”, δηλαδή στην αγορά ενός προϊόντος από spammer, είστε γι’ αυτόν ο τέλειος πελάτης (ίσως η λέξη “πελάτης” μπορεί να αντικατασταθεί με κάποια άλλη, περισσότερο δόκιμη στην περίπτωσή μας). Θα μεταπουλήσει ακριβά τη διεύθυνσή σας και θα σας στείλει ο ίδιος όσο μπορεί περισσότερο spam. Μέσα στο πρόγραμμα, επίσης, είναι να ενισχυθούν οι ποσότητες spam που λαμβάνετε με πορνογραφικό περιεχόμενο και κάθε είδους σεξουαλική διαστροφή, ελεύθερης προς θέαση ακόμα και από τα παιδιά σας. Επιπλέον, να μη σας κάνει καμία εντύπωση αν, πίσω από αυτές τις νέες πορνογραφικές διευθύνσεις, με τα εντελώς νέα στοιχεία, βρίσκεται ο… γνωστός σας spammer, από τον οποίο αγοράσατε ένα πολύ αξιοπρεπές προϊόν…

13) Μια πολύ διαδεδομένη τακτική αντιμετώπισης του spam, είναι η χρήση των antispam φίλτρων. Πρόκειται για λογισμικό που, βάσει κάποιων λέξεων-κλειδιών και άλλων κριτηρίων, ομαδοποιούν, διαγράφουν ή απομακρύνουν τα spam mail (junk mail) που φθάνουν μέχρι το inbox σας. Η λύση αυτή είναι απαραίτητη για τις επιχειρήσεις, που (για λόγους κύρους) δεν έχουν τη δυνατότητα χρησιμοποίησης των δωρεάν webmail λογαριασμών ή της συχνής αλλαγής των e-mail τους. Η δημιουργία antispam προγραμμάτων αποτελεί έναν ιδιαίτερα αποδοτικό κύκλο δραστηριοτήτων για τις εταιρίες λογισμικού, ακολουθώντας τη συνεχή εξάπλωση του spamming. Το πρόβλημα με τη χρήση των προγραμμάτων αυτών είναι ότι μπορεί να οδηγήσουν, μαζί με την αντιμετώπιση μεγάλου μέρους του spam, και στην απώλεια χρήσιμων και επιθυμητών e-mail.

Πρόκειται για το σημαντικότερο πρόβλημα αυτών των προγραμμάτων, όμως στη χώρα μας έχουμε… πλεονέκτημα. Κι αυτό γιατί, αν οι επικοινωνίες μας δεν γίνονται στην αγγλική γλώσσα, μπορούμε να αξιοποιήσουμε στο έπακρο τις δυνατότητές των antispam φίλτρων. Όπως είπαμε, το λογισμικό αυτό λειτουργεί βάσει λέξεων-κλειδιών. Ανάλογα με τον προγραμματισμό μας, όταν καταχωρήσουμε μια λέξη στο φίλτρο, όλα τα μηνύματα που θα την περιέχουν στο θέμα ή και στο περιεχόμενό τους θα οδηγηθούν εκεί που θα έχουμε ορίσει (στο κιβώτιο των junk mails, ή στην άμεση διαγραφή τους). Επειδή η πλειοψηφία του spam είναι στην αγγλική γλώσσα, έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε ευρύτατη χρήση των λέξεων-κλειδιών (κάτι απαγορευμένο ή ιδιαίτερα επισφαλές σε όλες τις αγγλόφωνες χώρες, ακόμα όμως και για πολλές ελληνικές επιχειρήσεις).

14) Σε αρκετά από τα websites που επισκέπτεστε, οι σχεδιαστές των ιστοχώρων τοποθετούν στον υπολογιστή σας μικρά αρχεία που αποκαλούνται spyware. Το ίδιο μπορεί να γίνει και αν τρέξετε ένα πρόγραμμα για δοκιμαστική χρήση ή κάποιο δωρεάν λογισμικό. Τις περισσότερες φορές τα αρχεία spyware δεν έχουν άλλη αποστολή από το να παρακολουθούν τις κινήσεις σας στο διαδίκτυο και να συλλέγουν τις προτιμήσεις σας, για να σταλούν στη συνέχεια εν αγνοία σας- στους άμεσα ενδιαφερόμενους που θα ομαδοποιήσουν τα στοιχεία σας με τα αυτά των… ομοιοπαθών σας με στόχο την εξαγωγή στατιστικών συμπερασμάτων χρήσιμων για τις διαφημιστικές εταιρίες και τους ιδιοκτήτες των ιστοτόπων.

Παρότι πρόκειται σαφώς για παραβίαση των προσωπικών σας δεδομένων, στην πράξη κανείς δεν ασχολείται με σας προσωπικά, απλά, είστε μια ανώνυμη μονάδα μέσα σ’ ένα συνολικό στατιστικό δείγμα. Σε κάποιες όμως περιπτώσεις (σε μια μικρή μειοψηφία) ένα αρχείο spyware μπορεί να προγραμματιστεί έτσι ώστε να μάθουν οι αποστολείς του ακόμα και το/τα προσωπικό/ά σας e-mail! Μόλις συλλέξουν το e-mail σας εναπόκειται σε αυτούς και στις… καλές τους προθέσεις για τον τρόπο που θα το αξιοποιήσουν. Το συνηθέστερο: θ’ αρχίσουν να σας στέλνουν ποσότητες spam και αν το “προσωπικό” σας spyware προήλθε από επίσκεψη σε πορνογραφικό site (συνήθως τέτοιες περιοχές μαζί με τις περιοχές όπου… διανέμονται πειρατικά προγράμματα, κρακ κ.ά.- είναι οι πιο δραστήριες στο συγκεκριμένο τομέα) τότε σκεφτείτε να εγκαταστήσετε δίπλα στον υπολογιστή σας και ένα κόκκινο φανάρι… Τι μπορείτε να κάνετε για να μη βρεθείτε σ’ αυτή τη θέση; Θα εγκαταστήσετε στον υπολογιστή σας δύο δωρεάν προγράμματα, τα οποία καλό θα είναι να τα τρέχετε καθημερινά (αν, για παράδειγμα, καθημερινές είναι οι επισκέψεις σας σε ιστοσελίδες… ελευθερίων ηθών). Τα anti-spyware προγράμματα που σας προτείνω είναι το “Ad-aware” και το “Spybot Search and Destroy”.

15) Τέλος, ας βάλουμε το μυαλό μας να δουλέψει. Πιστεύετε αληθινά, ότι κάποιος από την Κίνα, τις ΗΠΑ, την Αφρική ή όπου αλλού, θα απευθυνθεί σε σας για να σας προμηθεύσει με την παραμικρή έστω λύση ενός προβλήματός σας; Για να σας υποδείξει “10 απλούς τρόπους” για να γίνετε πλούσιος; Για να σας θεραπεύσει με κάποιο πρωτοποριακό φάρμακο που μόνον αυτός κατέχει ή που μόνον αυτός μπορεί να σας εξασφαλίσει σε τόσο συμφέρουσα τιμή; Και ό,τι άλλο μπορεί να βάλει το μυαλό σας ή κυρίως- το μυαλό του επίδοξου εισβολέα στο mailbox σας. Ας μην αφήσουμε την άγνοια, την αφέλεια ή τα προβλήματά μας να μας κλείνουν τα μάτια μπροστά στο προφανές. Η “μεγάλη ευκαιρία” δεν πρόκειται ποτέ έρθει από κάποιον spammer, που -συνήθως καλά κρυμμένος πίσω από παράνομες τεχνικές- προσπαθεί να μας εξαπατήσει, ενίοτε με το χειρότερο τρόπο.

16) Αν διαβάζοντας όλα τα παραπάνω καταλάβατε ότι έχετε παραβεί τους βασικούς κανόνες για την αποφυγή του spam, χρησιμοποιώντας μάλιστα το προσωπικό σας e-mail (Otenet, Forthnet, Hol κ.ά.), τότε τα πράγματα γίνονται λίγο πιο δύσκολα. Κατ’ αρχάς ήδη στο mailbox σας καταφθάνουν μεγάλες ποσότητες spam, το e-mail σας έχει καταγραφεί από τους spammer και τώρα πωλείται σε CD, μαζί με άλλες εκατοντάδες χιλιάδες, από χέρι σε χέρι. Αντιλαμβάνεστε ότι είναι πια αρκετά αργά για να κάνετε κάτι που θα σας απαλλάξει πραγματικά από το spam, σας διαβεβαιώ όμως ότι τίποτα δεν χάθηκε ακόμα.

Επικοινωνήστε με τον ISP σας και ζητήστε να σας αλλάξουν το user name σας, εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους θέλετε να προβείτε σ’ αυτή την ενέργεια. Παρότι, θεωρητικά τουλάχιστον, δεν γίνονται τέτοιες αλλαγές, αν επιμείνετε είναι πολύ πιθανόν να τα καταφέρετε. Από τη στιγμή που θα αλλάξετε το user name που χρησιμοποιείτε, τα προβλήματά σας έχουν τελειώσει (και φυσικά δεν θα πρέπει να επαναλάβετε τα ίδια λάθη). Αν ο ISP σας δεν σας εξυπηρετήσει, τότε δώστε του… χαιρετίσματα, χρησιμοποιήστε ενδεχομένως κάποιο φίλτρο και περιμένετε να λήξει η συνδρομή (και τα βάσανά σας…) για να κάνετε αμέσως εγγραφή σε άλλη εταιρία…

Υπάρχει κάποια δημόσια υπηρεσία ή ένωση στην οποία μπορούμε να απευθυνθούμε;

1) Όσοι δεν επιθυμούν να λαμβάνουν spam, μπορούν να το δηλώσουν στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Η σχετική αίτηση βρίσκεται στη διεύθυνση: http://www.dpa.gr/gnostop.htm Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο e-mail marketing είναι υποχρεωμένες, πριν στείλουν τα e-mail τους, να συμβουλεύονται τις λίστες με τα άτομα που έχουν δηλώσει ότι δεν επιθυμούν την παραλαβή διαφημιστικής αλληλογραφίας. Αν παραβούν αυτό τον κανόνα θα τους επιβληθεί πρόστιμο. Αν πάλι θεωρήσετε ότι τα στοιχεία σας βρέθηκαν με αρκετά “παράξενο” τρόπο στα χέρια των αποστολέων του διαφημιστικού e-mail (π.χ. η γυναίκα σας γέννησε πριν από 5 ημέρες και μόλις λάβατε την… πρώτη δόση των “ενημερωτικών” e-mail για μωρουδιακά, κούνιες, πάνες και άλλα εξίσου ενδιαφέροντα…), μπορείτε να κάνετε καταγγελία στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων > e-mail: contact@dpa.gr // Διεύθυνση: Ομήρου 8, 6ος όροφος, 105-64 Αθήνα // Τηλ: 210-335 2605, 335 2628-43 Φαξ: 210-335 2617

2) H γραμμή Safenet. Αν τα βρίσκετε δύσκολα με κάποιον πολύ ενοχλητικό spammer και γενικά στις σοβαρές περιπτώσεις ηλεκτρονικής παρενόχλησης ή ηλεκτρονικού εγκλήματος (π.χ. παιδική πορνογραφία) υπάρχει σήμερα μια αξιόλογη μη κερδοσκοπική ένωση οργανισμών και ιδρυμάτων, με παγκόσμιο δίκτυο, που αντιμετωπίζει αποτελεσματικά αυτά τα προβλήματα. Οι άνθρωποι ξέρουν πολύ καλά τη δουλειά τους, γι’ αυτό μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί τους: http://www.safeline.gr/reportonline-gr.html // Τηλέφωνο: 210-74.74.259. Διεύθυνση: Safenet, Λεωφ. Μεσογείων 56, 11527 Αθήνα. Email: report@safeline.gr

3) Μια τρίτη δυνατότητα που έχετε, προσφέρεται από μια παγκόσμια antispam ένωση, που μέσα από την ιστοσελίδα της παρέχει ένα εξαιρετικό εργαλείο για να διαμαρτυρηθείτε στους αρμόδιους ISP που φιλοξενούν τους spammer. Γίνεστε μέλη (δωρεάν) και σας παρέχουν την απολύτως προσωπική διαδικτυακή σας διεύθυνση απ’ όπου κάνετε τις καταγγελίες σας. Σημειώνεται ξανά ότι τις περισσότερες φορές οι spammer χρησιμοποιούν πλασματικές διευθύνσεις για να παραπλανήσουν τους παραλήπτες τους. Μέσω όμως αυτή της διαδικασίας, στο συγκεκριμένο site, παρουσιάζεται -τις περισσότερες φορές- η κρυμμένη αλήθεια… http://www.spamcop.net

Πώς μπορείτε να καταγγείλετε τους spammer

Αν θέλετε να πάρετε δραστικά μέτρα εναντίον αυτών που σας ενοχλούν με τα αυτόκλητα διαφημιστικά τους μηνύματα, δεν υπάρχει άλλος δρόμος από αυτόν της καταγγελίας. Σε προηγούμενη παράγραφο αναφέρθηκαν τρεις διευθύνσεις: Α) της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, Β) της γραμμής προστασίας Safenet & Γ) της διεθνούς antispam ένωσης Spamcop.

Μπορείτε να καταγγείλετε απευθείας τον spammer στον ISP που χρησιμοποιεί, π.χ. στο Υahoo, στο Hotmail κ.ά. (ISP: Internet Service Provider: εταιρείες παροχής υπηρεσιών διαδικτύου). Οι spammer ανοίγουν δωρεάν λογαριασμούς webmail και κάνουν μέσω αυτών τη δουλειά τους. Γνωρίζουν ότι ενοχλούν, γνωρίζουν ότι… κινδυνεύουν, γι’ αυτό και παίρνουν τα μέτρα τους. Πολλές φορές χρησιμοποιούν πλασματικές ηλεκτρονικές διευθύνσεις, που μπορεί να είναι ακόμα και η δική σας (!). Αρκετοί χρήστες του διαδικτύου έχουν πέσει θύματα, όταν είδαν χιλιάδες e-mail διαμαρτυρίας από κάθε γωνιά της γης να γεμίζει το inbox τους, επειδή θεωρήθηκαν ως spammer, ενώ η αλήθεια ήταν ότι κάποιοι επαγγελματίες του είδους έκαναν τη δουλειά τους χρησιμοποιώντας τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους… Μην αμφιβάλλετε. Υπάρχουν όλα τα προγράμματα και οι τεχνικές για να παρουσιαστείτε σαν spammer, έστω κι αν δεν έχετε ιδέα για το… έγκλημά σας (ακόμα και για το περί τίνος πρόκειται…).

Βέβαια, δεν έχετε καμία ποινική ή άλλη ευθύνη, κι αυτό γιατί πολύ εύκολα οι ISP (και όχι μόνο) καταλαβαίνουν ότι είστε άμοιρος ευθυνών. Το πρόβλημα είναι ο κυκεώνας των διαμαρτυριών που προαναφέραμε. Συχνά, όμως, τα πράγματα δεν είναι τόσο μπερδεμένα. Δεν είναι όλοι οι spammer εξαιρετικοί “επαγγελματίες” του είδους και πολύ συχνά κάνουν λάθη (άλλωστε, άνθρωποι είναι κι αυτοί όπως όλοι μας…). Λάθη που μπορούμε να τα εκμεταλλευτούμε και αργά ή γρήγορα να τους θέσουμε ενώπιον των ευθυνών τους. Για να μπούμε όμως στο επίπεδο της καταγγελίας, θα πρέπει να αναγνωρίζουμε τις κεφαλίδες (headers) των e-mail που λαμβάνουμε. Μην πανικοβληθείτε, δεν πρόκειται για κάτι δύσκολο. Όλα τα προγράμματα που χρησιμοποιούμε για να παίρνουμε τα e-mail μας (π.χ. το Outlook Express) έχουν τη δυνατότητα αναγνώρισης των headers. Αν θέλετε να μάθετε τον τρόπο, επικοινωνήστε με τον παροχέα της σύνδεσής σας και θα δείτε ότι μέσα σε λίγα λεπτά θα γνωρίζετε πώς να κάνετε τις καταγγελίες σας.

Από τη στιγμή που θα μπορείτε να αναγνωρίζετε τις κεφαλίδες των μηνυμάτων, θα έχετε και τη δυνατότητα να καταγγείλετε τα ανεπιθύμητα μηνύματα στους ISP (ή όπου αλλού). Όλοι οι σοβαροί ISP απαγορεύουν το spamming και αν πληροφορηθούν ότι κάποιος χρησιμοποιεί τους λογαριασμούς τους γι’ αυτό το σκοπό, τον διαγράφουν αμέσως. Οι ISP διαθέτουν κάποια ηλεκτρονική διεύθυνση για να δέχονται τις καταγγελίες του είδους συνήθως το πρώτο συνθετικό της είναι η λέξη abuse. Για παράδειγμα, αν τα μηνύματα spam που φθάνουν στο email σας προέρχονται από κάποιο λογαριασμό του yahoo, θα αποστείλετε το μήνυμα μαζί με τις κεφαλίδες του στη διεύθυνση: abuse@yahoo.com Αν έρχονται από λογαριασμό Hotmail, η διεύθυνση στην οποία θα κάνετε την καταγγελία σας είναι abuse@hotmail.com

Δείτε τώρα την απάντηση του Yahoo σε καταγγελία που έκανα πριν από λίγες ημέρες:

“Hello. Thank you for writing to Yahoo! Mail. In this particular case, we have taken appropriate action against the Yahoo! account in question, as per our Terms of Service (TOS). For further details about the Yahoo! TOS, you can visit: http://docs.yahoo.com/info/terms/”

Με δυο λόγια, ο λογαριασμός του spammer έπαψε να υφίσταται.

Το ίδιο συνέβη και με κάποιον spammer που, μόλις σήμερα, μου πρότεινε να… κάνω την τύχη μου παίζοντας σ’ ένα διαδικτυακό καζίνο. Το μόνο προαπαιτούμενο ήταν να ανοίξω ένα πρόγραμμα που ήταν συνημμένο σε αρχείο. Το πρόγραμμα όμως αυτό δεν ήταν τίποτε άλλο από έναν dialer (τα προγράμματα αυτά οδηγούν σε υπέρογκες χρεώσεις ανά λεπτό σύνδεσης). Σκεφτείτε τι θα είχε συμβεί αν έπαιρνε αυτό το e-mail κάποιο μικρό παιδί που θα ήθελε να δοκιμάσει ένα ακόμα παιχνίδι… “Κυνήγησα” τον συγκεκριμένο spammer, που κρυβόταν πίσω από ψεύτικες διευθύνσεις ώστε να μην είναι εύκολα αναγνωρίσιμη η πραγματική του διεύθυνση. Ενώ λοιπόν φαινόταν ότι επρόκειτο για έναν… αλλοδαπό spammer, στην πραγματικότητα ήταν ένας καλός συμπατριώτης, που “με σκέφτηκε” μέσω της otenet. Βρήκα λοιπόν τα στοιχεία που οδηγούσαν σε αυτόν και στη συνέχεια έστειλα μια καταγγελία στην Otenet. Η απάντηση της εταιρίας ήταν άμεση, την οποία και παραθέτω:

“Αξιότιμε κύριε, Θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε που επικοινωνήσατε με την ΟΤΕnet. Έχουμε εντοπίσει τον εμπλεκόμενο λογαριασμό κι έχουμε προβεί στις δέουσες ενέργειες, όπως αυτές ορίζονται από τους όρους χρήσης του δικτύου μας. Με εκτίμηση, Γενική Εμπορική Διεύθυνση, Τμήμα Εξυπηρέτησης Πελατών OTEnet (NEXT2U), Network Abuse Team”

Ο αγώνας μας ενάντια στο spamming δεν είναι εύκολος. Χρειάζεται συνεχής προσπάθεια και πάνω απ’ όλα ενημέρωση, κάτι που προσπάθησα να κάνω σε αυτή τη σελίδα. Αν οι χρήστες ακολουθήσουν τις οδηγίες που προανέφερα, θα δουν τις ποσότητες του spam που λαμβάνουν να περιορίζονται σε πολύ μεγάλο βαθμό ή ακόμα και να εξαλείφονται. Ασφαλώς, και επειδή το spamming παραμένει ιδιαίτερα αποδοτικό για τους δημιουργούς του, θα εξακολουθήσει να αποτελεί πρόβλημα καθώς νέες τεχνικές θα επινοούνται και νέοι spammer θα προσπαθούν να “επικοινωνήσουν” μαζί μας. Υπάρχουν όμως οι τρόποι για να τους αντιμετωπίσουμε και -γιατί όχι;- να τους δώσουμε ένα καλό μάθημα. Υπάρχουν κι άλλα όπλα…

Αφήστε μια απάντηση

banner
asxetos.gr