Μενού
Αρχική / Εγκυκλοπαίδεια / Παράδοση / Λαική Σοφία (Σελίδα 14)

Λαική Σοφία

Φράσεις με «Λαϊκή Σοφία» που χρησιμοποιούμε – ακούμε – διαβάζουμε συχνά και δεν γνωρίζουμε την πραγματική προέλευση τους ή την ιστορική διαδρομή τους μέχρι σήμερα . Μία σελίδα «μάνα εξ ουρανού» στην περιέργεια και στις εγκυκλοπαιδικές μας γνώσεις .

Αρμένικη βίζιτα

– Οι Αρμένιοι είναι από φυσικό τους ευγενείς και φιλόξενοι, πράγμα που ξένιζε τους άλλους λαούς. Είχαν την συνήθεια να κάνουν επισκέψεις σε συγγενείς τους που κατοικούσαν σε άλλες πόλεις, οικογενειακά, δηλαδή πέντε-έξι άτομα και έμεναν εκεί πολύ καιρό. Επίσης, …

Συνέχεια »

Αυτός έχει λόξα

– Στα παλιότερα χρόνια, όλοι οι Έλληνες σχεδόν, φορούσαν το εθνικό μας ένδυμα, τη φουστανέλα, και πολλοί λίγοι και δακτυλοδεικτούμενοι φραγκοφορεμένοι, όπως τους έλεγαν ή οι κύριοι με τα ευρωπαϊκά. Για να γίνει όμως, μια φουστανέλα τέλεια, που να στέκεται …

Συνέχεια »

Αλλού ο παπάς , αλλού τα ράσα

Ήταν μια φορά ένας παπάς που είχε ένα κτηματάκι μακριά από την ενορία του και πήγαινε μόνος του και το όργωνε. Όταν πήγαινε, λοιπόν, και άρχιζε το όργωμα, άφηνε τα ράσα του στην εκκλησία, για να μη σκονιστούν, φόραγε τα …

Συνέχεια »

Αυτός είναι για τα πανηγύρια

Την εποχή που δεν υπήρχαν ειδικά ιδρύματα για τους ψυχοπαθείς, τους έπαιρναν οι δικοί τους και τους πήγαιναν στις εκκλησίες ή στα μοναστήρια: εκεί αφού τους έδεναν με αλυσίδα σ’ ένα δέντρο ή κούτσουρο, έλεγαν του παπά ή του καλόγερου …

Συνέχεια »

Αυτή είναι ψηλομύτα

– Όταν οι Φράγκοι κατάλαβαν την Ελλάδα, επειδή οπωσδήποτε, έμειναν πολλά χρόνια στον τόπο μας, αναγκάστηκαν να φέρουν τις γυναίκες τους εδώ, γιατί οι πατρίκιες δεν τους συγκινούσαν με την καχεκτική εμφάνισή τους. Οι Φράγκισσες, όπως και οι αρχαίες Ελληνίδες, …

Συνέχεια »

Αυτή έχει τουπέ

Η λέξη είναι γαλλική και θα πει «φούντωμα της κόμης επί της κεφαλής και αυτός που έχει «τουπέ» εγωιστής, κλπ. Η ιστορία της λέξης είναι η εξής: την εποχή του Ερρίκου Δ’, για να γίνει κανείς ευγενής , έπρεπε πρώτα …

Συνέχεια »

Ας πάει και το παλιάμπελο

– Στο έτος 1840-41 στο θέατρο Μπούκουρα. εμφανιζόταν μία περίφημη Ιταλίδα «αοιδός» η Ρίτα Μπάσσο, η οποία, κυριολεκτικά, ξετρέλαινε τους Αθηναίους κι έγινε αιτία πολλών επεισοδίων και στα ανώτατα τότε στρώματα της κοινωνίας ακόμη. Κατά την ώρα, λοιπόν, μιας παράστασης …

Συνέχεια »

Άλλαξε τροπάρι

Δηλαδή, βαρέθηκε να ακούει τα ίδια και τα ίδια και του λέει να αλλάξει τροπάρι. Το τροπάρι είναι ένας σύντομος εκκλησιαστικός ύμνος (που στερεότυπα επαναλαμβάνεται). Τα τροπάρια τα ψέλνουν σε οκτώ ήχους σύμφωνα με την βυζαντινή μουσική. Δηλαδή, κατά οχτώ …

Συνέχεια »

Άνθρωπος αγράμματος τούβλο απελέκητο

Είναι μια έκφραση που τη μεταχειριζόντουσαν πολύ οι πρόγονοί μας και την έλεγαν για τους αγράμματους. Το τούβλο το απελέκητο είναι «άνευ αξίας», έτσι και ο άνθρωπος ο αγράμματος δεν έχει καμιά αξία. Τη συναντούσαν δε πάνω από τις έδρες …

Συνέχεια »

Άνοιξε η γη και τον κατάπιε

Η φράση αυτή έχει την αρχή της στη Μυθολογία των αρχαίων Ελλήνων. Σύμφωνα με τον μύθο, ο Αμφιάραος από τον Περικλύμενο και κινδυνεύοντας, από στιγμή σε στιγμή, να χτυπηθεί από το ακόντιο του διώχτη του, σώθηκε μόνο από τη γρήγορη …

Συνέχεια »

Αμπρακατάμπρα

Ο περίφημος πάλι γιατρός Μαρκέλλης , συμβούλευε σοβαρότατα εκείνους που υπόφεραν από τα μάτια τους , να γράφουν πάνω σε μια μαύρη πλάκα με κιμωλία λέξεις σαν αυτές : «αραμαράμα», «ξεναξενόξης» κλπ. Ωστόσο, μια από τις ακατανόητες αυτές λέξεις , …

Συνέχεια »

Αναγκαίον κακόν

Τη φράση αυτή τη βρίσκουμε για πρώτη φορά σ’ένα στίχο του Μένανδρου (342-291 π.Χ.), που μιλάει για το γάμο. Ο ποιητής γράφει «…εάν τις την αλήθειαν σκοπή, κακόν μεν εστίν, αλλ’αναγκαίον κακόν». Δηλαδή: Εάν θέλουμε να το εξετάσουμε στο φως …

Συνέχεια »

Άλλου παπά ευαγγέλιο

– Αυτή τη φράση την παίρνουμε από μια Κεφαλλονίτικη ιστορία. Κάποιος παπάς σε ένα χωριουδάκι της Κεφαλλονιάς, αγράμματος, πήγε να λειτουργήσει σ’ένα άλλο χωριό, γιατί ο παπάς του χωριού είχε αρρωστήσει για πολύ καιρό. Ο παπάς όμως, στο δικό του …

Συνέχεια »

Μετά βαΐων και κλάδων

Η φράση προέρχεται από γνωστό τροπάριο της Κυριακής των Βαΐων («δεύτε μεγαλύνωμεν Χριστόν, μετά βαΐων και κλάδων, ύμνους κραυγάζοντες») και παραπέμπει στη θριαμβευτική είσοδο του Ιησού στην πόλη των Ιεροσολύμων, κατά την οποία – σύμφωνα την αφήγηση της Καινής Διαθήκης …

Συνέχεια »

Δυο γάιδαροι μαλώνανε σε ξένο αχυρώνα

Προσφιλείς στον ελληνικό χώρο οι παροιμίες με πρωταγωνιστές ζώα, των οποίων ιδιότητες ή συνήθειες μεταφέρονται στην κοινωνία των ανθρώπων. Η φράση – που λέγεται ειρωνικά για πρόσωπα που φιλονικούν για πράγματα που δεν τους ανήκουν – προέρχεται από σχόλιο του …

Συνέχεια »

Πάρθιον βέλος

Απροσδόκητο , αιφνιδιαστικό ,ύπουλο χτύπημα , μτφ. προσβολή με λόγια .Η φράση προέρχεται από την ικανότητα των Πάρθιων στην τοξοβολία .Οι κάτοικοι της Πάρθιας πολεμούσαν έφιπποι με τόξα και βέλη ,έχοντας μια ιδιόρρυθμη πολεμική τακτική. Κατά τις συγκρούσεις τους οπισθοχωρούσαν …

Συνέχεια »