“Αν βρέξη ο Απρίλης δυο νερά κι ο Μάης άλλο ένα, χαρά σ’εκείνα τα σπαρτά που’ναι στη γη σπαρμένα. “ Παραδίδονται πολλές παραλλαγές της παροιμίας, που οφείλονται στη μεγάλη εξάπλωσή της στον ελληνικό χώρο. Γενικά θεωρούνται ωφέλιμες για τη γεωργία, …
Συνέχεια »ΜΟΥ ΕΒΓΑΛΕ ΤΟ ΛΑΔΙ
Αυτή η φράση σημαίνει : με ταλαιπώρησαν .Το λάδι βγαίνει από τον καρπό με την έκθλιψη (συμπίεση) του μέχρι το σημείο να σπάσει σε πολλά μικρά κομμάτια .
Συνέχεια »ΜΗΝ ΡΙΧΝΕΙΣ ΛΑΔΙ ΣΤΗ ΦΩΤΙΑ
Σημαίνει ..μην εξωθείς τα πράγματα στα άκρα . Όταν ρίχνουμε λάδι στην φωτιά φουντώνει . Οι αρχαίοι χρησιμοποιούσαν το λάδι στο λυχνάρι τους για να φωτίζουν τα σπίτια τους . Έτσι χρησιμοποιούμε την έκφραση αυτή όταν θέλουμε να δείξουμε ότι …
Συνέχεια »ΠΕΡΑΣΕ ΖΩΗ ΧΑΡΙΣΑΜΕΝΗ
Όταν λέμε “πέρασε ζωή χαρισάμενη”, εννοούμε ζωή ευτυχισμένη.Η φράση προέρχεται από το αναστάσιμο τροπάριο “και τοις εν τοις μνήμασι ζωήν χαρισάμενος” που σημαίνει όμως κάτι εντελώς διαφορετικό. “Χαρισάμενος ζωή”: χάρισε ζωή.
Συνέχεια »ΑΝΤΙ ΠΙΝΑΚΙΟΥ ΦΑΚΗΣ
Η φράση αυτή σημαίνει “για ένα πιάτο φακή”. Τη λέμε, όταν κάνουμε ανταλλαγή και ζημιωνόμαστε, όταν δηλαδή δίνουμε κάτι που έχει αξία και στη θέση του παίρνουμε κάτι άλλο με ελάχιστη αξία, κάτι ευτελές. Η φράση είναι παρμένη από την …
Συνέχεια »ΜΕΤΡΟΝ ΑΡΙΣΤΟΝ
Μία άλλη φράση που μας έρχεται από τον αρχαιολληνικό κόσμο, ένα γνωμικό, όπως λέμε που κρύβει γνώση και σοφία .Οι αιώνες που πέρασαν του προσέθεσαν στην αρχή τη λέξη «παν». Έτσι το ακούμε συχνά «Παν μέτρον άριστον». Δεν είναι όμως …
Συνέχεια »ΜΕΤΡΗΜΕΝΟΙ ΣΤΑ ΔΑΧΤΥΛΑ
Λέγεται για κάτι που είναι πολύ λίγο, ή για να τονίσουμε την υπερβολικά μικρή ποσότητα. Για κάτι που θα μπορούσε να αντιστοιχίσει μετρώντας το με τα δέκα δάχτυλα των χεριών μας. Η φράση χρησιμοποιείται από πολύ παλιά, όταν οι πιο …
Συνέχεια »ΑΚΡΟΝ ΑΩΤΟΝ
Τη φράση χρησιμοποιούμε, για να χαρακτηρίσουμε το ανυπέρβλητο, το ανώτατο όριο (αρετής ή κακίας), καλοσύνης, ευγένειας, σεμνότητας κτλ. Ο Καλλίμαχος (ποιητής από την Κυρήνη, σύγχρονος του Θεόκριτου) στο β ύμνο του στον Απόλλωνα, αποκαλεί το καθαρό νερό “άκρον άωτον ύδατος”. …
Συνέχεια »ΒΑΠΤΙΣΜΑ ΠΥΡΟΣ
Είναι η πρώτη εμπειρία του νεοσύλλεκτου στρατιώτη σε άσκηση με αληθινά πυρά. Εκτός από τη στρατιωτική ορολογία, χρησιμοποείται για να τονίσει την πρώτη εμπειρία, την πρώτη δοκιμασία σε κάτι. Π.χ. η πρώτη μέρα στο σχολείο είναι “το βάπτισμα του πυρός” …
Συνέχεια »ΑΝΩ ΠΟΤΑΜΩΝ
Αρχικά η φράση αυτή σήμαινε κάτι το υπερβολικά παράδοξο, όσο και το να κυλάνε τα ποτάμια προς το βουνό και όχι από την πηγή του βουνού που είναι ψηλά, σε σχέση με τις λίμνες ή τις θάλασσες που είναι χαμηλότερα, …
Συνέχεια »Ο ΠΑΣΣΑΛΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΣΣΑΛΟ ΒΓΑΙΝΕΙ
Σημαίνει : η βία αντιμετωπίζεται με τη βία (γενικότερα, το κακό με όμοιο κακό). Εμφανής η ομοιότητα με την αρχαία ελληνική παροιμία «πάσσαλος πασσάλω εκκρούεται» και «άλλω ήλω εκκρούειν τον ήλον» (< ήλος = καρφί).
Συνέχεια »Η ΧΩΡΑ ΠΟΥ ΑΝΘΕΙ Η ….
“Η χώρα όπου ανθεί η φαιδρά πορτοκαλέα “. Σημαίνει ότι σκωπτικός χαρακτηρισμός της Ελλάδας, ως χώρας από την οποία απουσιάζει η σοβαρότητα στην αντιμετώπιση καταστάσεων και προβλημάτων. Ειρωνική αναφορά σε παλαιότερη στομφώδη (και εξωπραγματική) ωραιοποίηση της Ελλάδας. Συγκεκριμένα, η φράση …
Συνέχεια »ΕΝ ΚΡΥΠΤΩ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΥΣΤΩ
Κρυπτός (ρηματικό επίθετο του κρύπτω) είναι ο κεκρυμμένος (και ως ουσιαστικό: τά κρυπτά = τα κρυφά, τα μυστικά), ενώ παράβυστον ονομάζεται το αφανές ή απόκρυφο μέρος, ο παράμερος ή απόμερος τόπος (παράβυστον ονομαζόταν στην αρχαία Αθήνα ένα απόκρυφο και παράμερο …
Συνέχεια »ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΡΕΙ
“Όλα μεταβάλλονται, τα πάντα βρίσκονται σε αέναη κίνηση, ασταμάτητη μεταβολή.” Περίφημη φράση του Εφέσιου προσωκρατικού φιλοσόφου Ηράκλειτου (544-484; π.Χ.). Κατά τον Ηράκλειτο, ο κόσμος υπόκειται σε μια ασταμάτητη ροή, που υπακούει σε κανονικές αναλογίες, ώστε να διατηρεί την ταυτότητά του …
Συνέχεια »ΒΑΖΩ ΚΑΠΟΙΟΝ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ
“Απαντώ σε κάποιον όπως πρέπει, αποστομώνω κάποιον”. Η φράση αποτελεί μεταφραστικό δάνειο από τη γαλλική γλώσσα: remettre quelqu’ un a sa place.
Συνέχεια »ΑΡΑΠΗΣ
“Τον αράπη κι αν τον πλένεις, το σαπούνι σου χαλάς “. Η παροιμιακή φράση διδάσκει, κατά τον Ν. Πολίτη, «ότι ματαιοπονεί ο επιχειρών να διορθώση τον φύσει πονηρόν, ή να διδάξη τον ανεπίδεκτον μαθήσεως, ή ο ευεργετών αχάριστον». Συνοψίζει αρχαίο …
Συνέχεια »