Μενού
Αρχική / Εγκυκλοπαίδεια / Παράδοση / Λαική Σοφία (Σελίδα 35)

Λαική Σοφία

Φράσεις με «Λαϊκή Σοφία» που χρησιμοποιούμε – ακούμε – διαβάζουμε συχνά και δεν γνωρίζουμε την πραγματική προέλευση τους ή την ιστορική διαδρομή τους μέχρι σήμερα . Μία σελίδα «μάνα εξ ουρανού» στην περιέργεια και στις εγκυκλοπαιδικές μας γνώσεις .

ΑΣΩΤΟΣ ΥΙΟΣ

Από την παραβολή του Ασώτου, λέγεται με την ίδια σημασία, είτε για κάποιον που άφησε το σωστό δρόμο, είτε για εκείνον που ξαναγύρισε στον ίσιο.

Συνέχεια »

ΣΙΤΕΥΤΟΣ ΜΟΣΧΟΣ

Στην παραβολή του Ασώτου λέγεται πως για να γιορταστεί ο γυρισμός του χαμένου γιου, προστάζει ο πατέρας να σφαχτεί το καλοθρεμμένο σπιτικό μοσχάρι. Λέγεται για έναν εορτασμό και έκτακτο πανηγυρισμό που κάνουμε για να περιποιηθούμε κάποιον.

Συνέχεια »

ΜΕΤΑ ΦΑΝΩΝ ΚΑΙ ΛΑΜΠΑΔΩΝ

Κατά το Ευαγγέλιο «ο Ιούδας λαβών την σπείραν και εκ των αρχιερέων και Φαρισαίων υπηρέτας» πήγε να πιάσει τον Ιησού «μετά φανών και λαμπάδων και όπλων» (Ιω. 18.3). Λέγεται η φράση για γιορτάσιμη συνοδεία.

Συνέχεια »

ΑΝΑΣΤΑ Ο ΘΕΟΣ

Εγινε το … Ανάστα ο Θεός . Στην πρώτη Ανάσταση, στη λειτουργία του Μεγάλου Σαββάτου, λέει ο παπάς: «Ανάστα ο Θεός, κρίνων την γην» και αρχίζουν τότε οι καμπάνες και η κίνηση των εκκλησιαζόμενων με όλο το θόρυβο που ακολουθεί. …

Συνέχεια »

ΠΑΡΘΙΟ ΒΕΛΟΣ

Οι Πάρθοι, λαός ασιατικός από την Κασπία θάλασσα, ήταν φημισμένοι ιπποτοξότες, ξεχωριστά επικίνδυνοι στη μάχη όταν κάνοντας πως φεύγουν έριχναν πίσω στον εχθρό τα βέλη τους.? Λέγεται για επίθεση, επίκριση, κάτι δυσάρεστο, που γίνεται την τελευταία στιγμή.

Συνέχεια »

ΚΥΚΝΕΙΟ ΑΣΜΑ

Πίστευαν πως ο κύκνος όταν ένιωθε ότι κόντευε να πεθάνει τραγουδούσε το καλύτερο τραγούδι του (Πλάτων, Φαίδων 84Ε). Μπορεί να ειπωθεί για το τελευταίο έργο κτλ. που έκαμε κάποιος.

Συνέχεια »

ΛΑΠΙΘΕΙΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ

Οι Λαπίθες, λαός που κατοικούσε στις όχθες του θεσσαλικού Πηνειού, ήταν περίφημοι καβαλάρηδες και είχαν επινοήσει, φαίνεται, τα γκέμια. Όταν ο βασιλιάς τους Πειρίθοος πάντρευε την κόρη του Ιπποδάμεια, οι Κένταυροι, καλεσμένοι στο γάμο, πείραξαν τις γυναίκες και έτσι η …

Συνέχεια »

ΤΟ ΔΑΚΤΥΛΙΔΙ ΤΟΥ ΠΟΛΥΚΡΑΤΗ

Ο Πολυκράτης, τύραννος της Σάμου (6. αι. π.Χ.) χαιρόταν τη ζωή για χρόνια ευτυχισμένος, έτσι που ο βασιλιάς της Αιγύπτου Άμασις, καθώς ανιστορεί ο Ηρόδοτος (3.39), ανησύχησε για τη μεγάλη αυτή ευτυχία –την υπερβολική για άνθρωπο, επειδή οι αρχαίοι πίστευαν …

Συνέχεια »

ΠΑΝΤΑ ΡΕΙ

Δηλ. όλα ρέουν, βρίσκονται σε αδιάκοπη κίνηση.Το είπε ο Εφέσιος φιλόσοφος Ηράκλειτος (500 π.Χ.), που είχε παρατηρήσει την αέναη αλλαγή και κίνηση που παρουσιάζουν όλα τα πράγματα στον κόσμο. Λέγεται με το ίδιο νόημα, και ιδίως για την αλλαγή και …

Συνέχεια »

ΕΙΣ ΕΜΟΙ ΤΡΙΣΜΥΡΙΟΙ

Δηλ. ένας είναι για μένα (ισοδυναμεί με) τριάντα χιλιάδες. Και αυτό είναι ρήση του Ηράκλειτου, που δείχνει πόσο τιμούσε τον άνθρωπο με τη δυνατή και ηρωική προσωπικότητα. Νιώθουμε πόσο αληθινό είναι το απόφθεγμα αυτό ιδίως σε κρίσιμες, μεγάλες στιγμές, όταν …

Συνέχεια »

ΚΑΙΝΑ ΔΑΙΜΟΝΙΑ

Όπως είναι γνωστό (Ξενοφ. Απομνημον. 1.1.2), ο Σωκράτης είχε κατηγορηθεί πως δεν πίστευε στους θεούς της Αθήνας και πως διακήρυσσε «έτερα καινά δαιμόνια», άλλους καινούριους θεούς. Τα δαιμόνια αυτά είχαν βέβαια σχέση και με το «δαιμόνιο» που συμβούλευε σαν εσωτερική …

Συνέχεια »

ΕΙΣ ΟΙΩΝΟΣ ΑΡΙΣΤΟΣ…

“Εις οιωνός άριστος, αμύνεσθαι περί πάτρης ” “Ένας είναι ο καλύτερος οιωνός, ν’αγωνιζόμαστε για την πατρίδα.” Έτσι απάντησε τον καιρό του Τρωικού πολέμου ο Έκτορας στον Πολυδάμα, που από τους οιωνούς πρόβλεπε κακό τέλος της μάχης και συμβούλευε να την …

Συνέχεια »