Μενού
Αρχική / Εγκυκλοπαίδεια / Παράδοση / Λαική Σοφία (Σελίδα 7)

Λαική Σοφία

Φράσεις με «Λαϊκή Σοφία» που χρησιμοποιούμε – ακούμε – διαβάζουμε συχνά και δεν γνωρίζουμε την πραγματική προέλευση τους ή την ιστορική διαδρομή τους μέχρι σήμερα . Μία σελίδα «μάνα εξ ουρανού» στην περιέργεια και στις εγκυκλοπαιδικές μας γνώσεις .

Μόνο φωνή είσαι και τίποτε άλλο

Ο Πλούταρχος αναφέρει, ότι κάποιος απλοϊκος Σπαρτιάτης έπιασε ένα αηδόνι και το μάδησε, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να μάθει από που βγαίνει αυτή η ωραία φωνή του. Αφού το μάδησε και είδε ένα τόσο δα σωματάκι, ειπε: “Συ είσαι …

Συνέχεια »

Μορμολύκειο – Μορμολύκη

Όταν θέλουμε να πούμε κάποιον ότι μοιάζει με χαμένο, είναι δύσμορφος, βρόμικοι γέροντες, τον χλευάζουμε με τη λέξη. Στην αρχαιότητα μορμολύκειο ήταν η μάσκα, που παρίσταινε τη λυκόμορφη Μορμώ ή Μορμόλυκη και τη χρησιμοποιούσαν, για να φοβίσουν τα μικρά παιδιά, …

Συνέχεια »

Μοσχοπουλώ

Στα Βυζαντινά χρόνια γινότανε μεγάλη χρήση του μόσχου, που ήταν σε υγρή, είτε σε στερεή κατάσταση και που τον έβαζαν στα συρτάρια ή στα μπαούλα με τα ρούχα τους για να μυρίζουν, να μοσχοβολούν. Αυτοί που πουλούσαν μόσχο, οι μοσχοπωλούντες, …

Συνέχεια »

Μόσχος τον σιτευτόν

Κατά μεταφορική έννοια ότι το καλύτερο, που προσφέρουμε στους καλεσμένους μας. Είναι από την παραβολή του “άσωτου γιου”, που είπε ο Ιησούς, όταν δίδασκε τη συγνώμη στους πλανηθέντες, που μετανόησαν και ξανάρθαν στο δρόμο του θεού. Ο πατέρας του άσωτου, …

Συνέχεια »

Μαργαριτάρι

Ειρωνικά το γλωσσικό λάθος , συνταχτικό , ορθογραφικό ή μεταφραστικό. Στη θεολογική γλώσσα ο μαργαρίτης θεωρείται πολυτιμότατη ουσία . Η βασιλεία των ουρανών είναι μαργαρίτης . Οι πύλες του ουρανού είναι μαργαρίτες ..

Συνέχεια »

Μηδέν θαυμάζειν

Ο Πλούταρχος υποστηρίζει ότι αυτήν την φράση την είπε ο Πυθαγόρας , για να εκφράσει τον τελικό σκοπό κάθε φιλοσοφικής μάθησης. Άλλοι , όμως ερμηνευτές υποστηρίζουν ότι η φράση αποτελεί σύσταση στους νέους , ώστε αυτοί να μην παρασύρονται από …

Συνέχεια »

Μηδέν προς Διόνυσον;

Η θεατρική παράσταση στην Αρχαία Ελλάδα , όταν επρόκειτο για τριλογία του Αισχύλου κρατούσε μισή μέρα , γιατί μετά ακολουθούσε και μία κωμωδία. Οι Αθηναίοι που λιγοθυμούσανε με τους σκοτωμούς της τραγωδίας φώναζαν στο τέλος κάθε παράστασης : «Μηδέν προς …

Συνέχεια »

Μη θαρρείς πως παίζουμε τα κότσια

Οι αρχαίοι αλλά και οι Βυζαντινοί συνήθιζαν να παίζουν τους αστραγάλους , τα κοινά τότε «κόττια» που σήμερα τα λέμε «κότσια». Το παίζω , λοιπόν , τυχερά παιχνίδια , λεγότανε «κοττίζω» και «κοττιστής» , ο σημερινός χαρτοπαίκτης και επειδή «εκόττιζον» …

Συνέχεια »

Μη θίγε τα κακώς κείμενα

Αρχαία παροιμία που σημαίνει «μην ξύνεις παλιές πληγές» και προέρχεται , σύμφωνα με την παράδοση , από το περιστατικό της πτώσης του Κολοσσού της Ρόδου από ισχυρότατο σεισμό. Όταν ο βασιλιάς επιχείρησε να ξανατοποθετήσει τον Κολοσσό , οι κάτοικοι της …

Συνέχεια »

Μην τον είδατε μην τον απαντήσατε

Μια από τις πηγές των δημοτικών μας τραγουδιών είναι ο «ληστρικός κύκλος» . Από το πασίγνωστο τραγούδι «Μην τον είδατε(αν), μην τον απαντήσατε(αν) , το Λύγκο το λεβέντη , τον αρχιληστή;» Το «μην τον είδατε , μην τον απαντήσατε» έμεινε …

Συνέχεια »

Μην τον είδατε τον Παναγή;

Είναι μια φράση που γεννήθηκε στον καιρό της Γερμανικής κατοχής , στα Μέγαρα της Αττικής . Ο Παναγής ήταν ένας απατεωνίσκος , που στις μαύρες μέρες της κατοχή ς, εξαπάτησε μερικές κοπέλες με την υπόσχεση του γάμου και αφού τους …

Συνέχεια »

Με το δρεπάνι, όχι με το ψαλίδι

Η φράση αυτή λέγεται για κάποιον, που είναι μεγάλος ισχυρογνώμων και το ξεκίνημα της έχει μια όμορφη ιστοριούλα. Κάποτε θέριζε μια αγροτική οικογένεια, Η κόρη τους αντί να θερίζει με το δρεπάνι, θέριζε με το ψαλίδι. Ο πατέρας της, μάταια …

Συνέχεια »

Μεφιστοφέλης

Η προσωποποίηση του διαβόλου, ένα από τα κύρια πρόσωπα της ποιητικής τραγωδίας του Γκαίτε Φάουστ. Το όνομα του Μεφιστοφελή, λέγεται ότι παράγεται η λέξη, από το εβραϊκό μεφίζ (καταστροφέας) και τοφέλ (ψεύτης).

Συνέχεια »
banner
asxetos.gr