Ως τα Φώτα σπέρνε στάρι κι ως τ’ Αγιαντωνιού κριθάρι.
Συνέχεια »ΜΑΓΕΙΡΙΕΣ
Να λείπαν τα πιπέργια μου να δω τσι μαγειριές σου .
Συνέχεια »ΖΕΥΓΑΣ – ΖΕΥΓΑΣ
Ή ζευγάς-ζευγάς ή καθάριος μυλωνάς.
Συνέχεια »ΜΟΙΡΑ
Χαράς τονε που κάθεται κι η μοίρα ντου δουλεύγει .
Συνέχεια »ΘΕΡΟΣ
Θέρος-τρύγος-πόλεμος.
Συνέχεια »ΠΕΙΝΑ
Απού κοιμάται κολατσό, πεινά το μεσημέρι .
Συνέχεια »ΤΥΡΙ ΚΑΙ ΞΥΣΤΡΑ
Τυρί και ξύστρα λείβγομαι κι αλεύρι και κουτάλα και το σιντεροτσίκαλο κι ύστερα τά’ χω τ’άλλα .
Συνέχεια »ΑΜΥΓΔΑΛΑ
Δεν τρώει τ’ αμύγδαλα για να μην τα σπάσει.
Συνέχεια »ΑΦΕΝΤΗΣ
Η πολλή δουλειά τρώει τον αφέντη .
Συνέχεια »ΒΕΛΟΝΑ – ΚΛΩΣΤΗ
Η βελόνα κι η κλωστή κάνει ράψουσα καλή .
Συνέχεια »ΒΡΩΜΑ ΚΑΙ ΔΥΣΩΔΙΑ
Από το τροπάρι της νεκρώσιμης ακολουθίας που λέει: «Εξέλθωμεν και ίδωμεν εν τοις τάφοις, ότι γυμνά οστέα ο άνθρωπος, σκωλήκων βρώμα (δηλαδή φαγητό) και δυσωδία». Παρεξηγήθηκε η σημασία του, και λέγεται σα να συνωνυμεί, το βρώμα με το δυσωδία, για …
Συνέχεια »ΤΑ ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ
Ο ιερέας ζητεί στη λειτουργία, σ’ένα από τα Ειρηνικά, να μας δώσει ο Θεός «τα καλά και συμφέροντα ταις ψυχές ημών». Λέγεται με αλλαγμένο νόημα για κάποιον που φροντίζει τις δουλειές του κατά που του συμφέρει.
Συνέχεια »ΤΟΥ ΕΨΑΛΕ ΤΟΝ ΑΝΑΒΑΛΛΟΜΕΝΟ
Από ένα τροπάρι της Μεγάλης Παρασκευής, που αρχίζει «Σε, τον αναβαλλόμενον (που ρίχνει απάνω του, ντύνεται) το φως, ώσπερ ιμάτιον» και που βαστά πολύ, την ώρα που πρόκειται να γίνει η αποκαθήλωση. Λέγεται για παρατηρήσεις που κάνει κανείς σε κάποιον …
Συνέχεια »ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ
Συχνή ονομασία των συναξαριών. Ανιστορούν αυτά, συχνά με διεξοδικότητα, τις περιπέτειες των αγίων, και έτσι λέγεται η φράση μεταφορικά για τη ζωή ανθρώπων που είδαν και έπαθαν πολλά.
Συνέχεια »ΦΩΝΗ ΒΟΩΝΤΟΣ ΕΝ ΤΗ ΕΡΗΜΩ
Λόγια του προφήτη Ησαΐα, που αναφέρονται από τα ευαγγέλια (λ.χ.Ματθ.3.3) στο κήρυγμα του Πρόδρομου Ιωάννη στην έρημο της Ιουδαίας. Λέγονται σήμερα με άλλο νόημα, για κάποιον που χάνει τα λόγια του, αφού οι συστάσεις που κάνει είναι σα να λέγονται …
Συνέχεια »Ο ΑΝΑΜΑΡΤΗΤΟΣ ΤΟΝ ΛΙΘΟ ΒΑΛΕΤΩ
Ο αναμάρτητος να ρίξει πέτρα.Από τα λόγια του Ιησού: «Ο αναμάρτητος υμών πρώτος βαλέτω λίθον επ’ αυτήν» (Ιω. 8.7). Λέγεται με την ίδια σημασία: να κατηγορήσει τους άλλους εκείνος που δεν έχει αμαρτήσει ο ίδιος.
Συνέχεια »
asxetos.gr 15 χρόνια χρηστικό περιεχόμενο